آیا ابزار‌های موبایل باعث بالارفتن زمان مطالعه‌ شده‌اند؟


مطالعه از جمله‌ی ارکان اصلی یک جامعه‌ی پیشرفته است و با پیشرفت فناوری امر مطالعه به‌واسطه‌ی تسهیل دسترسی به منابع راحت‌تر شده است. البته موضوع مطالعه در مورد کشور ما وضعیت چندان دلچسبی ندارد و برخلاف کشورهای پیشرفته، ظهور گجت‌های موبایل منجر به کاهش بیش از پیش مطالعه شده است.

این روزها شاهد عرضه‌ی انواع تلفن‌های‌هوشمند و تبلت‌ها به بازار هستیم و رقابت شدیدی بین انواع کمپانی‌ها برای موفقیت محصول تولیدی خود در بازار ایجاد شده است. اما سوال اینجا است که گسترش استفاده از ابزار‌های قابل حمل تا چه میزان منجر به بالارفتن میزان مطالعه شده است؟ برای مثال می‌توان به همین مطلب اشاره کرد که درصدی از خوانندگان آن را با استفاده از تبلت یا تلفن‌هوشمند یا لپ‌تاپ خود مطالعه می‌کنند.

امروزه با استفاده از گجت‌های موبایل می‌توان به طیف گسترده‌ای از اخبار دسترسی پیدا کرد و در واقع گجت‌های قابل حمل به منبع بزرگی از انواع اخبار تبدیل شده‌اند. بخشی از مصرف بالای اخبار را می‌توان در گرو شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد که همیشه کاربران آن تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر را از طریق آن‌ها دارند. برای مثال پست‌های فیس بوک و بروزرسانی‌های توئیتر به‌عنوان یک منبع خبری بروز و کامل ایفای نقش می‌کنند. 

تنها اخبار نیست که طرفداران بی شماری میان کاربران گجت‌های موبایل دارد، بلکه انواع مقالات مرتبط با مضامینی چون راه‌های رسیدن به موفقیت و توسعه‌ی کسب و کار میان کاربران تلفن‌های‌هوشمند و تبلت‌ها نیز طرفداران خاصی دارند و این موضوع در مورد کاربران ایرانی که همیشه در پی رسیدن به موفقیت در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند، همه‌گیرتر است! نکته‌ی جالب اینجا است که کاربران با داشتن این تجربه که اینگونه مقالات نمی‌توانند معجزه کرده و کاربر را یک شبه موفق‌ترین فرد روی زمین کنند، باز هم سراغ اینگونه مطالب می‌روند. 

همچنین باید به ظهور انواع فروشگاه‌های آنلاین کتاب همچون آمازون در کنار منابعی Google Books‌ اشاره کرد که دسترسی کاربران به طیف گسترده‌ای از کتب در شاخه‌های مختلف علوم را فراهم آورده‌اند. با وجود تمامی سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌توان به بدون اینکه نیاز به مراجعه‌ی حضوری به مکان خاصی باشد، به‌راحتی انواع کتاب‌ها را در اختیار گرفته و مطالعه کرد. همچنین باید به انواع اپلیکیشن‌های کتاب‌خوان موجود در فروشگاه‌ پلتفرم‌های مختلف نیز اشاره کرد که شماری از آن‌ها همراه با کتاب‌های رایگان ارائه می‌شوند. 

مطالعات صورت گرفته نشان از این دارد که کاربران تبلت‌ها بیش از سایرین علاقه‌مند به خواندن مقالات بلند بالا روی گجت خود هستند. براساس اطلاعات منتشر شده ۳۸ درصد از کاربران تبلت‌ها معمولا به منابع اخبار منتشر شده مراجعه می‌کنند که بسیار بیشتر از تعداد افرادی است که در سایر گجت‌های اینگونه رفتار می‌کنند.

فروشگاه‌های کتاب آنلاین نیز با نمایش انواع کتاب‌ها در قالب صفحه‌ی وب یا درون اپلیکیشن خود، همچون شبکه‌های اجتماعی سعی دارند تا کاربران را مشتاق به خواندن هرچه بیشتر کتاب کنند که به نفع این فروشگاه‌ها است. هرچند هنوز پایان دوران استفاده از کتاب‌های کاغذی و کتابخوانی به روش سنتی فرا نرسیده، اما با بالا رفتن شتاب استفاده از سرویس‌های آنلاین فروش کتاب و ارائه‌ی نسخه‌های الکترونیک کتاب، به‌نظر می رسد در آینده‌ی نزدیک شاهد پایان استفاده از کتاب‌های کاغذی خواهیم بود. در این بین کمپین‌های حمایت از محیط زیست و عدم قطع درختان برای تهیه کاغذ نیز کاربران را برای استفاده از نسخه‌های الکترونیک تشویق می‌کند. 

مساله‌ای که مشخص است، آغاز تلاش‌ها برای جلب نظر شما پس از آغاز به مطالعه روی گجت‌هوشمندتان است که البته بدون اطلاع ماربر انجام می‌پذیرد. امروزه انواع سرویس‌ها سعی دارند تا با شناسایی نیازها و علایق کاربران خود مستقل از نوع محتوایی که کاربر در حال استفاده از آن است، وی را به‌عنوان یک مصرف‌کننده پای سرویس خود نگه دارند.