صنعت به فناوری پیشرفته روی میآورد
شرکتهای
ارایهدهنده خدمات حرفهای بایستی قادر باشند بر اساس نیاز مشتریانشان
خدمات مناسبی ارایه کنند، اما در عین حال نیازمند افزایش سرعت، بهبود
بهرهوری کارمندان و کاهش هزینهها نیز هستند. مجازیسازی
(Virtualization)، جابهجاییپذیری (Mobility) و شبکهسازی اجتماعی (Social
Networking) به این شرکتها کمک میکنند که به اهدافشان نایل آیند.
شرکتهای ارایهدهنده خدمات حرفهای، شاید بیش از انواع دیگر شرکتها
نیاز دارند برای مشتریانشان «دسترسیپذیر» باشند. صرف نظر از خدمات ارایه
شده – مثلا مشاوره حقوقی یا مالی – مشتریان انتظار دارند به فردی دسترسی
داشته باشند که بتواند در هنگام نیاز، از آنها خدمات سفارشی دریافت کند.
در عین حال شرکتهای فراهمکننده خدمات حرفهای به دنبال راههایی برای
کاهش هزینهها و افزایش سرعت نیز هستند. مجازی-سازی، «جابهجاییپذیری» و
شبکهسازی اجتماعی سه فناوری برجستهای هستند که برای این شرکتها جهت نیل
به اهدافشان ضروری میکند.
مجازیسازی در بسیاری از صنایع فناوری روز محسوب میشود. شرکتها به دنبال
فرصتهایی هستند تا هزینهها و مصرف انرژی در مرکز دادهها را کاهش دهند و
مجازیسازی سرور دقیقا همان فرصتی است که با کاهش نیاز شرکتها به سرورهای
واقعی، آنها را به اهدافشان نزدیک میکند.
پژوهشها نشان میدهد درصد سرورهای مجازی مورد استفاده در تولید رو به
افزایش است. همان طور که شرکتها به دنبال بهبود توانمندیشان برای مدیریت
کامپیوترهای سرویس گیرنده از یک سرور مرکزی و همچنین جایگزینی سرویس
گیرندههای کوچک (Thin Client) به جای کامپیوترهای شخصی سنتی هستند،
مجازیسازی سیستمهای رومیزی (Desktop virtualization) نیز به سرعت در حال
رشد است.
«ما شاهد اختراع و عرضه وسایلی هستیم که چیزی جز سیم نیستند و قرار است یک
سیستم رومیزی مجازی باشند.» این گفته جان دیوید لاولاک (John-David
Lovelock) نایب رییس پژوهشی در گارتنر (Gartner) است. وی اضافه میکند:
«هنگامی که آن وسایل را با فناوری همراه همراه کنید، میتوانید به کامپیوتر
محل کارتان دسترسی داشته باشید، طوری که گویا در محل کارتان هستید.»
جابهجاییپذیری،
فناوری مرسومی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. بسیاری از شرکتها
در حال راهاندازی شبکههای بیسیم هستند که کارمندان و مشتریان را قادر
میکنند با کمک انواع وسایل به شبکهها و برنامههای کاربردی دسترسی پیدا
کنند. برخی نیز وسایلی نظیر دستیارهای دیجیتالی شخصی (PDA) و گوشیهای
هوشمند (smart phone) عرضه میکنند که به کاربران امکان دست-رسی به آخرین
نسخه برنامههای همراه را میدهند.
علاوه بر آن، فناوری همراه فرصتهای جدید تجاریای نیز برای شرکتها مهیا
میکند. لاولاک به نمونهای از برنامه کاربردی همراه اشاره میکند که
بنگاههای معاملات املاک در اروپا استفاده میکنند و به جویندگان املاک
امکان میدهد که در حال رانندگی، هنگام نزدیک شدن به یک خانه خالی به طور
خودکار از وجود آن مطلع شوند.
به گفته لاولاک «چند کشور اروپایی هستند که درصد نفوذ همراه در آنها صد
درصد است. چیزی نمیپاید که حضور دستگاههای همراه در همه جا به یک واقیعت
تبدیل شود و میتوانیم به آن اتکا کنیم.»
روش مرسوم دیگر برای دسترسپذیری، استفاده از شبکهسازی اجتماعی و
فناوریهایی است که امکان انواع مختلف همکاری برخط را ارایه میدهند که به
سرعت هم در حال رشدند.
شبکهسازی اجتماعی به نوعی هم تهدید محسوب میشود هم فرصت. به گفته لاولاک
«تقریبا شرکتهایی که در بازار به واسطه شهرتشان فروش میکنند، اگر کنترل
نشان تجاریشان را در عرصه شبکهسازی اجتماعی از دست بدهند، کنترل آن را در
بازار نیز از دست خواهند داد.»
در آینده نزدیک، بسیاری از شرکتها شبکهسازی اجتماعی را نادیده میگیرند
زیرا گمان میکنند تاثیر آن بر تجارت حداقل است. ولی لاولاک معتقد است
تاثیر آن افزایش خواهد یافت زیرا این یک مجرای کاملا نو به سوی بازار و یک
کانال ارتباطی با مشتریان بالقوه است.
آزمایش شبیهسازی
شرکت معماری، برنامهریزی و طراحی داخلی زیمر (Zimmer Gunsul Frasca
Architects LLP) واقع در سیاتل آمریکا آزمایش مجازیسازی را با نرمافزار
VMware از سال ۲۰۰۸ آغاز کرده و تا کنون بر روی سرورهای جدیدش به کار
گرفته است. رونالد پایک (Ronald Pike)، یکی از سهامداران شرکت زیمر
میگوید: «ما تبدیل سرورهای در حال تولید به ماشینهای مجازی را نیز آغاز
کردهایم.»
به گفته پایک: «به طور اساسی آن چه را که ما با آن راحتیم و آن چه را که
فروشندگان برنامه کاربردی شخص ثالث (third-party) تایید میکنند مجازیسازی
میکنیم. ما قصد داشتیم شبکه ذخیرهسازیمان (SAN) را که یک سال قبل
خریداری شده بود به سود برسانیم و مزایای بارز مجازیسازی را کسب کنیم.
مزایایی نظیر کاهش توان، خنکسازی، فضای ذخیرهسازی و نیز چندین گزینه
بازیافت که بدون مجازیسازی و یک SAN بهسادگی به دست نمیآمد.»
در نتیجه مجازیسازی، شرکت به سرعت ۲۰ سرور قدیمیتر را از دور خارج کرد و به طور قابل ملاحظهای فضای رک را کاهش داد.
طراحی یک راهبرد جابهجاییپذیری
موسسه
حقوقی فنویک و وست (Law firm Fenwick & West LLP) واقع در مونتین ویو
کالیفرنیا، امکانات کلیدی فناوری ارتباطات را برای بسیاری از کارمندانش
فراهم آورده است. مت کسنر (Matt Kesner)، متصدی ارشد بخش فناوری موسسه
میگوید: «ما از زمان اولین گوشی بلک بری (BlackBerry) وسایل همراه را به
کار بردهایم. ما اولین موسسه حقوقی بودیم که تمامی شرکایمان را با وسایل
همراه مجهز کردیم و امکانات یک تلفن همراه و پست الکترونیک را یکجا فراهم
آوردیم تا برای مشتریانمان هر موقع و هر کجا بخواهند در دسترس باشیم.»
میزان دسترسیپذیری اطلاعات، کلید موفقیت این رویکرد است. به گفته کسنر:
«وسایل همراه این امکان را مهیا میکند که بخش اعظم دانش سازمان را در
اختیار وکلایمان قرار دهیم. با کمک یک نرمافزار جستجو به زودی وکلایمان
میتوانند تمامی منابعمان را در وسایل همراهشان داشته باشند. موسسه ما
تقریبا هر نوع ابزار همراه را استفاده میکند که علاوه بر محصولات بلک بری
شامل تولیدات شرکتهای نوکیا، مایکروسافت، پالم (Palm) و اپل هم میشود. ما
هر نوع بستره همراه را پشتیبانی میکنیم به شرط این که سه مساله ایمنی را
بتوانیم رعایت کنیم. اول این که وسیله قادر به دریافت و ارسال پست
الکترونیک از یک کانال رمزنگاری شده باشد. دیگر این که با یک کد امنیتی
قابل حفاظت باشد و در نهایت بتوانیم در صورت مفقود شدنش اطلاعاتش را از راه
دور نابود کنیم.»
شبکهسازی اجتماعی
موسسه حسابرسی، مالیاتی و مشاوره گرنت ثورنتون (Grant Thornton) از
شبکهسازی اجتماعی به طور عمیقی بهره میگیرد تا با کارمندان کنونی و سابقش
در ارتباط بماند. موسسه در ماه می سال، یک شبکه اجتماعی به نام «گرید»
(Grid) را با نرمافزار شرکت سلکت مایندز (Select Minds) پایهگذاری کرد.
ایده شبکه از یک همهپرسی نشات گرفت که در آن بسیاری از مردم ارتباط
گستردهتر با موسسه و مدیریت ارشد را خواستار بودند و همین طور جویای راهی
بودند تا کارمندان بتوانند همدیگر را در علایق مشترکشان سهیم کنند.
شبکه یک انجمن برای همکاری دسته جمعی و اشتراک دانستهها در داخل و خارج
موسسه فراهم نمود. آن لنگ (Anne Lang) متصدی ارشد منابع انسانی اظهار داشت
که تا کنون گرید بهخوبی مورد قبول واقع شده است. نیمی از کارمندان موسسه
عضو آن شدهاند و ۸۲ گروه کاربری در سه هفته اول راهاندازی سایت شکل
گرفتهاند. این گروهها و مباحث به کارمندان موسسه در سراسر کشور اجازه
اشتراک اطلاعات را میدهند.
موسسه در راستای تلاش برای شبکهسازی اجتماعی یک بستره اشتراک دانستهها به
نام کی- سورس (K-Source) را نیز راهاندازی کرد که محتویات سایت را در
اختیار افراد قرار میداد تا به طور موثرتر کار کنند. کی- سورس شامل ۴ بخش
میشود: بایگانی اطلاعات قابل جستجو، بخش جستجوی افراد همراه با فهرست
مهارتها و موتور جستجو، بخش اخبار عمومی و یک بخش شخصی شده برای کاربران
تا اخبار خاص و اطلاعات بازار را دریافت کنند.
|