سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران سمینار "آشنایی با سیستم
جدید رتبهبندی شرکتهای انفورماتیکی در شورای عالی انفورماتیک" را برگزار
کرد
.
به گزارش ایتنا از روابط عمومی سازمان نصر تهران، در این سمینار که
عصر ۲۹ اردیبهشت ماه با حضور انبوه شرکتهای
ICT
در محل
دبیرخانه این سازمان برگزار شد، نمایندگان بیش از ۲۰۰شرکت عضو سازمان با سیستم
جدید رتبهبندی شرکتهای انفورماتیکی در شورای عالی انفورماتیک کشور آشنا شدند
.
معاون شورای عالی انفورماتیک و مسئول رتبهبندی و احراز صلاحیت شرکتهای
رایانهای و کارشناسان طراحی سیستم رتبهبندی، سخنرانان این مراسم بودند
.
آرمان غفاری، معاون شورای عالی انفورماتیک کشور درابتدا به تشریح نکات
آئین نامه رتبهبندی و احراز صلاحیت شرکتهای انفورماتیکی و سیر بازنگری این آئین نامه
پرداخت
.
غفاری با تاکید براینکه شرکتهای کامپیوتری برای عقد قرارداد با شرکتها
و سازمانهای دولتی ملزم به دریافت رتبه خود از این شورا هستند، گفت: در سال ۸۴
آئین نامه جدید رتبهبندی و احراز صلاحیت شرکتهای انفورماتیکی به تصویب شورای
عالی انفورماتیک رسید و در اسفند سال۹۰ بازنگری این آئین نامه به موازات توسعه و
تغییرات فعالیت شرکتها مورد تصویب قرار گرفت
.
غفاری با اشاره تدوین نرمافزار ساجات برای رتبهبندی شرکتها گفت: در
همان دوره نرمافزارساجات(سامانه جامع تشخیص صلاحیت) برای رتبهبندی شرکتها از
سوی بخش خصوصی تهیه شد که زمینه را برای سهولت و اتوماسیون رتبهبندی شرکتها
فراهم کرد
.
به گفته غفاری، براساس آخرین مصوبه آییننامه رتبهبندی و احراز
صلاحیت شرکتهای انفورماتیکی، شورای عالی انفورماتیک، رتبه شرکتها را براساس
پارامترهای مختلفی از رتبه یک تا هفت تعیین می کند
.
معاون شورای عالی انفورماتیک درخصوص پارامترهای تعیین رتبه شرکتهای
رایانهای گفت: تا سال۸۴ ، دو پارامتر "میزان حقوق و دستمزد پرداختی شرکتها
به کارکنان" و "میانگین درآمد مشمول مالیاتی شرکتها"، عوامل تعیین
کننده رتبه شرکتها در شورای عالی انفورماتیک بودند اما براساس تغییرات اعمال شده
در سال ۹۰، عامل
"
رضایت
مشتری" به عنوان سومین پارامتر تعیین رتبه شرکتها درنظر گرفته شد
.
غفاری در تشریح این پارامترها ادامه داد: در مراحل اولیه انجام رتبهبندی
شرکتها، میزان و سطح تحصیلات نیروی انسانی یک شرکت نیز مورد توجه قرار میگرفت.
در مرحله دوم تغییرات آئین نامه، شاخصهایی نظیر حقوق پرداختی، میزان بیمه پرداختی
به کارکنان، درآمد شرکت و مالیات پرداختی نیز مد نظر قرار گرفت. اما در آخرین
تغییرات سال ۹۰ عامل رضایت مشتری نیز در تعیین رتبهبندی شرکتها مدنظر قرار گرفت
.
معاون شورای عالی انفورماتیک درخصوص رشته های فعالیت شرکتهای رایانهای
در رتبهبندی این شورا گفت: بر اساس آییننامه شورایعالی انفورماتیک که از سال
۱۳۸۴، به شرکتهای کامپیوتری ابلاغ شده بود، هر شرکت تنها میتوانست در ۱۳ رشته
مشخص شده تقاضای محاسبه رتبه داشته باشد. اما با اعمال تغییرات در این آیین نامه و
به پیشنهاد سازمان نظام صنفی رایانهای، دو رشته کاری جدید به این رتبهبندی اضافه
شد. یعنی علاوه بر ۱۳ رشته انفورماتیک در حوزههای مختلف سختافزار، نرمافزار،
مخابرات و تجهیزات شبکه، دو رشته کاری جدید با نامهای "امنیت فضای تولید و
تبادل اطلاعات" و "سیستم های اتوماسیون صنعتی
"
به این
فهرست اضافه شده است تا خلأهای موجود برای شرکتهای
IT
شناسایی شود
.
درحال حاضر شرکتهای انفورماتیکی در ۱۵ شاخه ارائه و پشتيباني سختافزاري
Mainframe
، توليد و ارائه رايانههاي غير
Mainframe
، ارائه و پشتيباني نرمافزارهاي پایه، سیستم
وابزارها، توليد و ارائه دستگاههاي جانبي، توليد و ارائه قطعات و ملزومات، توليد
و پشتيباني نرمافزارهاي سفارش مشتري، خدمات شبكههاي اطلاع رساني
Providers
، شبكه دادههای رایانهای و مخابراتی،
مشاوره و نظارت بر اجراي طرحهاي انفورماتيكي، آموزش و پژوهش، خدمات پشتيباني،
ارائه و پشتيباني بستههاي نرمافزاري و نرم افزارهای حامل محتوی، سيستمهاي
ويژه،سیستم های اتوماسیون صنعتی وامنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات مشمول رتبهبندی
شورای عالی انفورماتیک هستند
.
در این سمینار پس از تشریح ضرائب و عوامل محاسبه رتبهبندی شرکتها،
مراسم پرسش و پاسخ از سوی کارشناسان شورای عالی انفورماتیک و نمایندگان شرکتهای حاضر
برگزار شد
.
همچنین دبیرخانه سازمان نصر تهران به دلیل حضور پرشور و کثرت شرکت
کنندگان در این سمینار درصدد است تا طی روزهای آتی این سمینار را در شرایط
مساعدتری برای حضور همه علاقهمندان مجددا برگزار کند
.